Neděle 27. 5.

27°C /13°C
Pondělí 28. 5.

28°C /14°C

Benjamin Kuras: Poslední naděje civilizace - recenze knihy
Jestli jsem si nad knihou (a vlastně i předchozími dvěma díly Soumrak bílého muže a Jak zabít civilizaci) něco uvědomila, tak potom jakým způsobem třídit a hledat informace. Dokonalá dokumentární a spisovatelská práce. Řemeslo v nejryzejší podobě kombinované a notně okořeněné s úžasným literárním stylem a cítěním a slovní průrazností, kterou si zamilujete. Faktem je, že témata, o kterých Benjamin Kuras píše, bych asi sama o sobě nevyhledávala, ale ve chvíli, kdy je on podepsán pod knihou, vím, že sahám dobře. Ať jde o knihy o vztazích mezilidských i mezi muži a ženami, tak i o knihy společenské, knihy, ve kterých se zamýšlí nad sociologií, nad politickými tendencemi a nachází takové souvislosti, které se za prvé ukazují v budoucnosti bohužel jako pravdivé, a za druhé jsou tak logické, že teprve nad jeho knihami jsem si uvědomila, proč je politika tak neprůhledná. Právě proto, aby ztratila logiku, průhlednost… A ť je pravda jakákoliv, děkuji za tuto knihu, která je dovršením jeho trilogie a nabízí konečně řešení. Evropa je skutečně dle jeho slov v ohrožení a za pár desítek let tu opravdu nemusí zůstat kámen na kameni.

Zprávy ze světa, z cizích médií, zprávy, výzkumy, děsivé statistiky, a ještě děsivější zásahy do ústav evropských zemí. To je jen namátkou vybrané to, co vám může nejvíce utkvět v paměti. V tomhle je B. Kuras úžasný. Puntičkářský. Až pedantský. Se stejnou vervou se pak pouští do textu, probírá své zkušenosti, nasbírané informace, na rozdíl od našich politiků je schopen se poučit z historie. Měla jsem často pocit, že čtu vizi, o které si za x let všichni řekneme, že „to byla pravda.“ Jestli bohudík nebo bohužel, se uvidí. Ale cesty k lepšímu tu autor také nabízí… a to velmi účinné, pokud se nad tím čtenář jen trochu zamyslí, zůstane mu v duši rozhořčení i naděje. V parádním mixu!

Pojďme se začíst do pár ukázek:

„Hlavním tématem naší doby není migrace a islám, nýbrž pomalá a už několik desetiletí probíhající sebevražda západní civilizace, v níž islám je jen jedna ze zbraí, které k sebevraždě používá. Je to však zbraň smrtelná – která je na dobré cestě nám zasadit konečnou ránu z milosti, jako to už učinila několika civilizacím dřívějším. Z těch druhých sebevražedných zbraní, zmalátňujících, ale stále nezabíjejících, jsou nejakutnější tyto:
- Kultu okamžitého konzumentarismu a krátkodobých výhod.
- Iluze nacházení svobody v bezuzdném individualismu.
- Klesající porodnost a nedostatečná péče o budoucí generace.
- Zpohodlněnost a usínání na vavřínech.
- Neochota riskovat a překonávat překážky.
- Xenofilie čili preference cizího před vlastním.
- Ztráta mužnosti a následné odzbrojování a neúcta k vojenství.
- Oslabení pudu sebezáchovy.
- Přetržení etnické a kulturní kontinuity minulosti s přítomností a budoucností.
- Fragmentace společnosti do rozhádaných frakcí.
- Relativizace morálních kodexů a stírání rozdílu mezi dobrem a zlem.
- Vnímání světa a jeho událostí ideologickým filtrem zamlžujícím realitu.
- Ztráta smyslu pro krásu a posvátno.“

Oslovilo vás to? Namlsalo? Pak tato nová kniha B. Kurase bude to pravé pro vás…

„Islám má vůli zvítězit, ale nemá prostředky. My máme prostředky, ale nemáme vůli,“ píše islamolog Raymond Ibrahim. „Nezískáme-li vůli dřív než on prostředky, zničí nás.“ Ti z nás, kdo věří v Tvůrce Vesmíru, mohou ještě spoléhat na víru, že Bůh Tvoření nemůže nechat nad celým lidstvem zvítězit něco tak antitvůrčího, jako je islám. Že přece v takovéto krizi musí přijít s nějakým zázrakem.

Jenže se zázraky se to má podobně jako v tomto otřepaném vtipu:

Šíří se záplavy a lidé se balí do automobilů a z města odjíždějí do hor. Kromě jednoho zbožného dědečka, který odmítá odvoz se slovy:
„Já věřím v Pánaboha a on mě utonout nenechá.“

Voda stoupá k prvnímu poschodí a děda sedí v okně. Přijede pro něho člun:

Dědo, nastupte si, voda stoupá.“

„Já věřím v Pánaboha a on mě zachrání.“

Voda stoupá ke střeše a děda sedí u komína. Přiletí pro něho vrtulník:

„Dědo, nastupte, voda stoupá.“

Voda zaplaví dům a děda utone. Přijde do nebe a rovnou zhurta k Pánubohu.:

„Panebože, já v tebe celý život věřím a modlím se a ty mě takhle necháš utonout.“

„Nesváděj to na mě,“ odpovídá Pánbůh. „Auto jsem pro tebe poslal. Člun jsem pro tebe poslal. Vrtulník jsem tebe poslal…“

Možná je načase začít si zase všímat zázraků a přijímat je, když se nám nabízejí. To, že Orbán včas zavřel středoevropské hranice a ustál nadávky eurounijních mocipánů a mocipaniček, byl zázrak. Že se kolem něho semkla Visegrádská čtyřka, byl další zázrak. Zázrak, že proti migračním kvótám EU bude hlasovat celý český parlament, si nikdo ani ve snu nepředstavoval.

Tím ale série zázraků teprve začíná.

Na zázracích není nic příliš nadpřirozeného. Začnou se dít, když člověk začne myslet nemyslitelné, představovat si nepředstavitelné a konat nekonatelné.

Naděje umírá poslední.

Nepohřbívejme ji zaživa.“

A trošku spoiler – ano, autor vidí naději pro Evropu právě v jejím srdci, které je odlišné od mentality západní Evropy. Kéž by měl pravdu, ale rozhodně ve mně ve svém závěru probudil naději. Naději a pýchu na to, že jsem Češka a to i přes závažnost tématu, kterým se celou knihu rozebírá.

Benjamin Kuras (4. 4. 1944) vzděláním Olomoučák (od mateřské školky do konce studia anglistiky), krátce pražský anglický rozhlasový redaktor (1968), od října 1968 Londýňan a český redaktor BBC (od 1969), od roku 1975 britský občan. Autor patnácti anglických divadelních a rozhlasových her, které se hrály v šesti zemích.

Od roku 1990 přispívá do českých periodik: Reflex, Respekt, Bajt, Český deník, Týden, Lidové noviny, Profit, Marianne, Euro, MF Dnes, Právo, Xantypa. V nakladatelstvích Eminent, Baronet, Linde, Evropský literárnní klub, Votobia a G+G vydal tyto anglické a české knihy: Czech and Balances, Češi na vlásku, Business je byznys, Anglie je na houby, Nebýt Golema, As Golems Go, Je na Marxu život?, Is There Life on Marx?, Deník viruse aidsu, Pryč s prašivkami, Antonín a František jsou naživu, Glokalismus a demokratura, Sekl se Orwell o dvacet let?, Zákázané ovoce vědění, Tao sexu, Ciao sexu, Mao sexu, Jak přežít padouchy, Žít všemi údy, Tao smíchu, Soumrak bílého muže, Nebýt Golema, Bláhové snění o světě bez padouchů, EpiKuras a Jak zabít civilizaci.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2016, www.eminent.cz

Dnes je Sobota 26.05.2018
Dnes má svátek: Filip