Sobota 26. 5.

24°C /11°C

David Frej, Jiří Kuchař: Zdravé střevo - recenze knihy
Že je střevo nejdůležitějším orgánem pro naši imunitu, to už dávno víme. Autor této knihy ho dokonce považuje za „druhý mozek“ našeho organismu, a to nejen proto, že v něm shromažďujeme emoce a svým způsobem jím přemýšlíme, ale také proto, že výrazně ovlivňuje nejen naše fyzické zdraví, ale i to psychické. Tuhle knihu strávíte výborně, protože jde po přirozenosti věci, ale není tak zřejmé, jestli ji strávíte rádi, protože mnoho z toho je v přímém rozporu s tím, jak běžně žijeme.

No není to pěkná vizitka a naše střeva zaslouží velkou úctu za to, že s námi ještě vůbec žijí!

Kniha je uceleným pojednáním o trávicí soustavě, která zásadním způsobem ovlivňuje náš život a tedy – v tuhle chvíli si o to více uvědomíte, jak je důležité vědět, co přesně jíte a kdy. Nebo stanete v úžasu nad tím, jak je možné, že vaše tělo umí zpracovat takový potravinový „odpad“, který do něj často navážíme.

Jistě by se tu dalo o této knize hovořit celé hodiny, ale jedno téma jsem vybrat musela. Orgánové hodiny, poznatek staré čínské medicíny, který tvrdí, že energie se v tepnách rozvádí do jednotlivých orgánů střídavě zhruba každé dvě hodiny. V každou denní dobu máme tedy nějaké orgány na maximu a jiné v útlumu. Bolesti třeba lépe snášíme odpoledne, antibiotika nejlépe působí kolem osmí večer, mezi pátou až sedmou hodinou ranní pracuje nejvíce tlusté střevo, večer v tu samou dobu pak ledviny.

„Orgány můžeme v příslušné době podpořit i typem jídla a naše chuť může prozradit, co ses uvnitř nás právě odehrává a jakou potřebujeme energii. Obecně lze říci, že sladké dodává energii mozku a štítné žláze, negativně působí na slinivku a žaludek a zároveň snižuje tvorbu tepla. Hořké v podobě hořčin detoxikuje a reguluje vylučování tekutin, zlepšuje trávení a podporuje srdce. Při nadbytku se mohou objevit pocity úzkosti, nerudnost a úbytek sil. Kyselé také povzbuzuje chuť k jídlu, upravuje trávicí procesy a činnost jater, ovšem spíš podporuje zadržování tekutin v těle, a nadměrné požívání kyselé potravy zatěžuje celou trávicí soustavu. Trpkým jídlem pomáháme činnosti tlustého střeva, zatímco ostré reguluje žaludeční a střevní systém, podílí se na antibakteriálním působení našich střev a zlepšuje činnost plic.“

Soubor zásadních informací

Kniha je velmi precizním zdrojem informací nejen v případě, že trpíte nějakým problémem s trávením, ať už chronickým, nebo akutním (skvěle tu je také popsáno co dělat, když s vámi zacvičí střevní, žaludeční chřipka, průjem nebo zácpa), ale sáhnout byste po ní měli také v případě, že trpíte nějakou alergií, autoimunitním onemocněním nebo tzv. civilizačními nemocemi.

To všechno totiž má základ ve zdravém, nebo nezdravém zažívacím traktu.

A jsou tu i věci, které si jen tak napoprvé nespojíte…

O vlivu toxoplasmosy na nervový systém a na vznik psychických onemocnění už se sem tam něco píše, ale David Frej jde ještě více do hloubky. Zjednodušeně řečeno, odpadní látky mikroorganismů, které žijí v zaneřáděném trávicím traktů a také chemické produkty vznikající při trávení těžkých a nezdravých jídel, či spíše řečeno nekvalitních, ovlivňují psychiku, nervový systém a mozek velice negativně. Souvislost mezi depresemi a trávicími obtížemi je zřejmá. Sídlit v nás mohou také plísně, které produkují velmi nebezpečné odpadní látky, se kterými si lidské tělo umí jen těžko poradit. To všechno nakonec může stát za psychickou nerovnováhou, za nemocemi, které lékaři léči psychofarmaky, ale skutečnost je taková, že kořen těchto problémů leží ve špatné stravě a ve špatně nastaveném trávení.

Závěr knihy tvoří test, ve kterém si sami můžete zodpovězením několika otázek určitě svou kondici zažívání.

Kniha Zdravé střevo je výborná pro základní, a přitom komplexní pochopení toho, jak pracuje náš velmi důležitý orgán, počínaje ústy a jazykem a konče každé ráno na wc. Minimálně, slibuji vám, zůstanete v úžasu nad tím, jak je naše tělo dokonalé!

A jak my mu to pořád kazíme…

O autorovi

MUDr. David Frej je autorem knih Ajurvéda, Ajurvédské recepty pro zdraví, Šťávy a míchané nápoje z přírody, Zánět – skrytý zabiják, Biologické hodiny a Tučné superpotraviny a oleje.

Jiří Kuchař vydal kromě jiných knih knihy Poznej sám sebe, Kniha, která léčí, Pozor sůl!, Zdraví v ohrožení – Hořká pravda o sladkém cukru, Tak chutná štěstí, Svět přírodních antibiotik a Tvoje strava je tvůj osud. Společně napsali publikaci Detoxikace léčivými oleji. Pravidelně publikují v měsíčníku Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2016, www.eminent.cz

Dnes je Čtvrtek 24.05.2018
Dnes má svátek: Jana