Neděle 27. 5.

27°C /13°C
Pondělí 28. 5.

28°C /14°C

Gay Hendricks: Rok vědomého života - recenze knihy
O této knize se dá dlouze přemýšlet. Dá se v ní listovat naslepo. Dá se do ní zapíchnout prst a náhodně si přečíst cokoliv, co následně můžete vyhodnotit jako něco, co vás posunulo kupředu nebo dalo odpověď na otázku, kterou si nosíte nezodpovězenou v hlavě. Je to čtení pro každý den, čtení, které tak akorát stihnete při fofr vypití jedné kávy nebo před usnutím každý den. A vyplatí se to. Můžete se nad tématy, která autor načíná zamyslet a některá vás jistě osloví méně, jiná více, to podle toho, jaké problémy ve svém vlastním životě řešíte. Kalendář, nebo spíše popsaný notes, podotýkám, že hustě popsaný notes, který vám pomůže podle autorových slov – k nalezení inspirací pro naplněný a smysluplný život.

A často si budete pokládat otázky….

„Otázky mají nesmírnou sílu, ale během každodenního vědomého života ji využívá jen málokdo. Mnoho z vás pokládá otázky, které ve skutečnosti žádnými otázkami nejsou – je to zastřená forma útoku nebo pokusu změnit druhého: „Budeš tu takhle sedět a koukat na televizi celý den?“, „Opravdu potřebuješ další takhle drahé boty?“ Pojďme se dnes skutečně ptát. Pokládejte ty nejlepší otázky, na jaké dokážete přijít. Neplýtvejte silou otázek na něco, na co už stejně znáte odpověď…“

Takže sáhneme naslepo do této knihy a mrkneme se třeba seeeem:

„Pojmenujte jeden malý (někdo by mohl říct malicherný) současný konflikt, který probíhá mezi vámi a vaším partnerem. Pokud v současnosti žádného partnera nemáte, vraťte se k něčemu z minulého vztahu. Zamyslete se nad tím, nakolik lpíte na své vlastní pozici. Čím víc trváte na svém, tím méně je pravděpodobné, že to má co dělat s touto konkrétní záležitostí. Vaše zatvrzelost v této věci vypovídá spíš o tom, že potřebujete mít všechno pod kontrolou a ve všem musíte mít pravdu. Několikrát se zhluboka nadechněte a vydechněte a opakujte následující afirmaci: Nemusím mít pořád pravdu. Je v pořádku, když není pokaždé po mém.

A teď se přestaňte držet svého konfliktu. Zamyslete se nad tím, jak byste se v dané záležitosti mohli dobrat kompromisu. Je to na vás, nikoliv na vašem partnerovi. Nezáleží na tom, co udělá, podstatné je, co uděláte vy…“

Partnerským problémům věnuje velký prostor. Prolínají se často i otázkami ohledně vlastního sebevědomí a hledání sebeúcty, kterou nám mohou brát třeba i vzpomínky a zážitky z dětství. Narovnávání vztahu s rodiči, vyrovnávání se s křivdami let minulých nebo jakékoliv hluboké přijetí skutečností, které nemůžeme změnit.

V čem má autor opravdu pravdu?

Že se při tomto pojetí roku, při tomto pojetí svého vlastního růstu, dostaneme často do hlubších rovin sebe samých a že si budeme nuceni sednout nad otázkami, které jsou velmi nepříjemné. Které zatlačujeme, aby neobtěžovaly. Z povrchnosti vklouzneme do hloubek své vlastní duše a to nemusí být vždycky příjemné. Poznat své vlastní srdce a být pro ostatní jasně čitelní – tak s tím rozhodně souhlasím. Mnoho z toho, co si budeme v průběhu roku uvědomovat je o tom, že odkládáme masky. Masky, které nás chrání možná před zraněním zvenčí, ale také zároveň nesmírně tíží a mohou být nakonec i příčinou, že se zcela pod její tíhou zhroutíme.

Pěkný příběh spojený s vznikem knihy…

K této knize jsem získala okamžitě pěkný pocit. Za prvé to bylo dáno tím, že je menšího formátu, báječně se vejde do ruky, přitom je úžasně tlustá, což dělá dojem, že v ruce držíte něco mimořádně kvalitního, něco, co vám vystačí na celý rok. To není jen dojem, to je fakt, protože hustota textu a informací je obrovská. Nechtějte to přečíst za jeden den, to by se vám pod kvantitou mouder a teorií rozskočil mozek. Jsou to silné, dobré třešničky na dort. Nelze se přejíst třešněmi na posezení. Je to opravdu něco, co stojí za to si vymlsat, dát si čas, dát si pauzy a přemýšlet nad tím, co jste si přečetli.

Autor tuto knihu napsal na popud jedné čtenářky, svěřuje se s tím už na začátku knihy a to byl druhý důvod, který mě ke knize příjemně přimkl. Zlidštil ji. Ano, možná bych takovou rozvernou čtenářkou byla i já, a stejně jako ta paní kdysi, přistoupila bych k autorovi mé oblíbené knihy s tím, aby vytvořil něco, co mě povede v podstatě polopatě a každý den. Hezky za ruku, den za dnem, pomalu a v poklidu. Tak trochu kalendář. Autor slíbil, že se nad tím minimálně zamyslí. Sešlo se pár let a tento nápad došel naplnění. No není to samo o sobě krásné?

Takže směle do toho, můžete začít v kterýkoliv den v roce!

Gay Hendricks je psycholog, spisovatel a odborník v oblasti osobního růstu a vztahů. Se svou ženou Katie je autorem více než 35 knih, v nichž využívá své bohaté zkušenosti profesora poradenské psychologie. Vede workshopy, publikuje a je hostem v mnoha televizních pořadech (Oprah…) a na rádiových stanicích.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, www.synergiepublishing.com, 2016

Dnes je Sobota 26.05.2018
Dnes má svátek: Filip