Úterý 16. 10.

20°C /9°C
Středa 17. 10.

20°C /10°C

Joseph M. Marshall III.: Hledět do slunce a tančit – recenze knihy
Toužíte po troše ticha, po klidu, po rozvážném spočinutí … v moudrosti indiánských předků? Přiznám se, že často toužím po životě mezi nějakými domorodými indiánskými kmeny, protože tam panuje řád, jistota a snad i spravedlnost, která mi je blízká. Je tam to, co dnešní nelogický svět ztrácí. Autorovi se tady povedlo zkombinovat právě tu starou domorodou moudrost lakotských indiánů a „povídat si o ní“. Do dnešního světa vnést nejen tu lehkost a bezpečí tvořící logiku starých kmenů žijících v souladu s přirozenými rytmy života, ale také přinést mnoho praktických informací ze života těchto kmenů. S lehkostí a přirozeností spojuje život indiánů, jejich po generace předávané znalosti, morální kvality a snad i duchovní víru, s našimi životy, ve kterých právě toto zoufale chybí a čas od času snad každý pocítí tu těžko identifikovatelnou touhu po něčem, co… co už tu dávno není, ale co kdyby bylo naší přirozeností. Jakoby se nad vámi společně s tímto textem rozhostilo ticho.

Moudré ticho…

Pověsti a příběhy dávných časů předávané s pokorou a úctou z generace na generaci a oproti tomu výrazněji vystupující dnešní povrchní svět? Možná…

„Obyvatel moderního bytu stiskne vypínač a během tří vteřin, možná ještě dřív, vzplanou hřejivé plameny. A jestli si vůbec vzpomene na to, že kdysi se oheň rozdělával jinak, pak nejspíše pomyslí na dřevěné zápalky. Kdyby si dokázal opravdu vybavit ty úplně prvotní způsoby, možný by dokázal pochopit a docenit jakou propast věků jsme museli překonat, než on si mohl začít užívat svého pohodlí.

Možná že právě tohle je klíč k řešení mnoha – ne-li všech – problémů, na něž denně narážíme ve smršti technologií, jíž říkáme moderní život. Hlavní roli tu hrají nenasytnost, arogance, apatie, ztráta úcty. Musíme se vrátit zpět na začátek a připomenout si základní hodnoty, jež jsou protikladem nenasytnosti, arogance a apatie. Je to například soucit, respekt a pokora.

Abychom mohli vyřešit současné problémy, možná dokonce se zachránit před sebou samotnými, musíme podniknout nezbytnou cestu do minulosti. Příběhy téhle knihy z minulosti vycházejí. A pokud se budeme k minulosti vracet z vlastního rozhodnutí, nemusíme opakovat spoustu chyb, které už jsme kdysi učinili, když jsme něco dělali poprvé.“

Příběhy a vlídné slovo autora

Není to jen o tom přečíst si indiánské příběhy, které vás samy o sobě dokáží dostat do stavu maximálně příjemného vytržení, které duši dostanou kam? Domů? Jde také o to, že autor si s vámi po každém příběhu sedne a poví vám, co ho napadlo. Co ho trápí, jaké moudrosti v příběhu nachází on sám. Často si uvědomíte, že jeho myšlenky jsou shodné s vašimi. Vysvětlí vám něco, co vám nebylo tak zřejmé na první pohled, nebo naopak nastolí myšlenku, která v indiánské bajce není, ale které se snad až nevědomky dotýká. Jako byste se s ním vznášeli nad příběhy, přemýšleli, cítili a vnímali srdcem. Je to jedna z těch knih, o kterých se těžko píše, protože zážitek z nich je nepřenositelný, prostě se musí zažít, musí se začít číst.

Stejně, jako mě kdysi uhranul příběh tunguzského Dědečka Ogeho, lehký závan podobného okouzlení duše mi přinesla i tato kniha, která se vydává po stezce lakotské moudrosti do prérie, která umožní přežití jen silným a inteligentním. Těm, kteří dokáží držet lidskost v těch mezích, ve kterých je schopna přežít staletí zároveň s pokorou k přírodě a životu jako takovému.

Toužíte po doteku hlubokého lidství? Tohle je jedna z knih, která nezklame i díky těm můstkům, které autor klade mezi starobylé příběhy a dnešní svět.

Joseph M. Marshall III. se narodil a vyrostl v siouxské indiánské rezervaci Rosebud a je příslušníkem lakotského kmene Sičhángu. Vyrůstal u prarodičů z matčiny strany v tradiční lakotské domácnosti a jeho mateřštinou je lakonština. V tomto prostředí se také seznámil s mnoha příběhy z bohaté vypravěčské tradice.
Marshall je autorem devíti knih z literatury a faktu, tří románů, souboru povídek a esejů a několika scénářů. Pravidelně přednáší po celých Spojených státech a zavítal i do Švédska a na Sibiř. Více informací najdete na jeho webové stránce www.josephmarshall.com.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2016, www.synergiepublishing.com

Dnes je Pondělí 15.10.2018
Dnes má svátek: Tereza