Středa 23. 5.

23°C /12°C
Čtvrtek 24. 5.

23°C /12°C

Linda Kohanov: S koněm mezi světy - recenze knihy
Jen těžko se nacházejí slova, která popisují to, co se v této knize skrývá. Stoprocentně z ní poznáte, že autorka věnovala textu, myšlenkám a jejich sepisování velké množství času, že se k textu vracela a doplňovala, tříbila a znovu přehodnocovala tak, aby bylo řečeno vše, jasně, stručně, ale s lidskostí a emocemi. O emocích se tady navíc nejčastěji píše. Člověk a kůň si mohou navzájem rozumět i mimosmyslově. Kůň umí poskytnout člověku emoční soucit. Kůň umí poskytnout intimní důvěrný prostor pro vyléčení vašich bolestí. Je velmi těžké nějak lehce a v jedné větě charakterizovat terapii koněm, kterou Linda Kohanov popisuje. Jak zjistíte i z této knihy, práce s koňmi přináší nejen odpovědi, ale další a další otázky a nové cesty, kterými se vydat….

„… pokud chcete milovanému člověku dát příležitost, aby rozluštil význam, který se ukrývá za nepříjemnou emocí, musíte nejprve projevit ochotu sdílet s ním jeho nepohodu. Musíte odolat pokušení ho nějak rozptýlit a odvrátit jeho pozornost, uklidnit ho léky, zahanbit ho, potrestat ho nebo mu dát cukrátko, když slíbí, že bude hodný kluk a přestane brečet. A tuto cestu můžete pochopit pouze tehdy, věříte-li moudrosti autentického pocitu. Místo toho, abyste se snažili napravit jeho situaci nebo ho zanechali napospas jeho trápení, můžete jen hluboce ovlivnit tím, že mu nabídnete to, co koně jako Rasa, Noche nebo Rocky dělají přirozeně. Přijdou blíž a postaví se vedle člověka, který se zmítá v neklidu. Účastní se empaticky, zůstávají však plně přítomni tomu, co se děje, vytvářejí jakýsi psychologický zásobník podpory. Kathleen Ingramová to nazývá „udržením posvátného prostoru možností“. Jedná se o plně zapojenou formu trpělivosti: otevřenou, neodsuzující, respektující vnitřní moudrost člověka.“

Co vlastně kůň s emocemi dělá?

Lze to pochopit tak, že kůň přijme vaši bolest a zůstává s ní s vámi. Už jen to je terapeuticky velmi účinné. Zcela přirozeně se tak totiž stane, že se osvobodíte od akutní bolesti a nastane okamžik, kdy uvidíte naději, uděláte tvořivý skutek nebo jiným způsobem uvidíte to světýlko na konci tunelu, které vás zahřeje v rukou. Není nutné pátrat, proč se tak stane, je to přirozenost a zákonitost lidské (no ale i zvířecí psychiky) je to tak samozřejmé, jakože každá bolest skončí a po noci vyjde slunce. Stane se to prostě tak nějak „samo“.

Věda, zkušenosti, a tak trochu i vlastní příběh

V knize S koněm mezi světy najdete nejen psychologické uzlíčky, propletence a možná i odpovědi na své vlastní otázky, ale všechno je to velmi čtivě zaobaleno do příběhů klientů, do vlastního příběhu autorky a také čas od času, zejména na začátku knihy, i do vědeckých výzkumů, které jednoznačně ukazují, že koně mají dar vnímat emoce. A je pro to důvod čistě logický a nevyvratitelný: kůň, stejně jako například antilopy, jsou lovná zvířata a musí umět vycítit náladu predátora. A musí umět velmi rychle předat svou informaci. Vyjadřují emoce vibracemi svých vnitřních orgánů (a to cítí i z lidí) a například úlek z predátora a následný úprk stáda si lze představit jako rázovou vlnu, kterou vyšle jeden člen stáda a na kterou okamžitě reagují ostatní.

Uvěřitelné, fascinující a jen dokazující, kolik toho člověk o světě kolem sebe ještě neví. A jak vzácné tvory vedle sebe má…

Anotace

„Koně,“ tvrdí Lenka Kohanov, „představují ztělesněnou spiritualitu, takovou, která je jak zcela přítomná v tomto světě, tak i hluboce spojená s božským původem duše.“ Linda Kohanov odhaluje, jak nás koně podporují a vedou k nečekanému uvědomování a pochopení strachu, intuice, vědomí, síly a především autenticity.

Kniha S koněm mezi světy je pokračováním Lindina průlomového díla Tao koně. Je plná příběhu o léčení s pomocí koní a poctivě popisuje i proces, který se za vším skrývá. Tyto příběhy dokazují nepopiratelná spojení, jež lidé i koně po celém světě stále častěji objevují.“

„My všichni se pohybujeme mezi dvěma světy, přesunujeme se, leckdy neohrabaně, mezi svobodou a připoutaností, duchem a přírodou, myslí a srdcem. Přesto věřím, že jednoho ne, pokud se najde víc lidí ochotných přijímat rady od svých čtyřnohých přátel, lidské vědomí tyto paradoxy pojme a rozšíří se za jejich hranice. Pak už nebude existovat žádné rozdělení.“

Linda Kohanov je spisovatelka, lektorka, cvičitelka jezdectví a trenérka koní, která se specializuje na workshopy a psychoterapii, obojí za asistence koní. Dovedným promísením „nadpřirozena“, totiž svých věšteckých snů, s výzkumem v rámci své rozsáhlé hipoterapeutické praxe Linda Kohanov vytvořila neobyčejné dílo, které jistě zaujme jak dlouholeté jezdce, tak čtenáře zajímající se o zkoumání nejhlubších vztahů a vazeb mezi zvířetem a člověkem. V nakladatelství Synergie vyšla také její první kniha Tao koně.

Linda Kohanov dříve pracovala jako producentka rádia a hlasatelka, byla také hudební kritičkou a redaktorkou. Se svým manželem, skladatelem a hudebníkem Stevem Roachem, a svými koňmi žije nedaleko Tusconu v Arizoně. www.eponaquest.com

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2016, www.synergiepublishing.com

Dnes je Úterý 22.05.2018
Dnes má svátek: Emil