Úterý 16. 10.

20°C /9°C
Středa 17. 10.

20°C /10°C

Menna van Praag: Dům v ulici Naděje - recenze knihy
Některé knihy doslova útočí na smysly. Na chuť, na vůni, na emoce. Takové jsou i knihy Menny van Praag a její poslední Dům v ulici Naděje, není výjimkou. Ukazuje zoufalství i lásku v těch nejniternějších, zároveň však trošku magických, neskutečných a nejsladších rovinách. Příběh, který je přesně takový, jaký si ho umíte vysnít. Představte si, že se vám právě zhroutil život. Jdete ulicí a najednou narazíte na dům, který tam nikdy nebyl. Uvítá vás stará milá paní vonící horkou čokoládou a oplývající laskavýma očima a moudrými slovy a nechá vás v domě přesně 99 dní. Doba dost dlouhá na to, abyste si svůj život přerovnali a začali znova. Přitom doba dost krátká na to, než abyste nové vykročení zbytečně prodlužovali.

„Peggy usrkla horké čokolády. „Od té doby, kdy co, drahoušku?“ Alba vzhlédla. Jak by jen mohla vysvětlit zdrcující události několika posledních dní? Mysl jí přetékala hněvem a srdce se natolik utápělo v smutku, že už téměř nic nedávalo smysl. Jedné, co Alba věděla a po čem toužila, bylo vrátit zpátky čas, rozběhnout se pozadu napříč posledními sedmi měsíci, všechno vymazat a začít znovu: dokončit magisterské studium, napsat průlomovou práci a vydávat akademické články tak dlouho, dokud nestane v čele příští generace historiků-velikánů. Pokud nebyla schopná dosáhnout něčeho skutečně velkého a úžasného, jaký měl život cenu? Být průměrný, obyčejný nebo jako všichni ostatní se u nich v rodině netolerovalo.

Peggy se soucitně usmála, jako by Alba právě vyslovila své myšlenky nahlas. „Z vlastních bohatých a dlouholetých zkušeností vím, že to, co chceme, nás ne vždycky učiní šťastnými,“ řekla. „Ale k tomu se ještě vrátíme. Nejdřív mi pověz, co tě přivedlo k mým dveřím. Začni pěkně od začátku a nic nevynechej.“ Peggy se na židli opřela, urovnala si v klíně svůj záplatovaný župan a k hrudi si přitiskla hrnek s horkou čokoládou. Tohle byla její nejoblíbenější část. Přestože si za šedesát jedna let vyslechla více než tisíc příběhů, nikdy se nedokázala ubránit vzrušení při vyhlídce na nové vyprávění.“

Dům je plný duchů slavných žen, spisovatelek, hereček, feministek, prvních lékaře, žen z dlouhé historie lidstva. Potkáte tu na schodech Elizabeth Taylorovou nebo Agathu Christie. Alba, hlavní hrdinka knihy se zaplétá do osudů žen žijích i „žijících“ v tomto domě na Hope Street, a její osud se rozbíhá, dalo by se říci, zrychluje. Prolínají se příběhy smutné, dojemné, zoufalé i plné šťastných konců. Autorka je mistryně v psaní příběhů, ve kterých líbezně používá fantazii, duchovní moudrost a sladké drobnosti, díky kterým se celá kniha mění v úžasný čokoládový zákusek. Ne, nebudete ji chtít přečíst na jeden zátah.

I děj je tentokrát, na rozdíl od jejich prvních dvou děl, poněkud dějově složitější, vyžaduje víc soustředění, probíhá tu více dějových linií u více postav. Předchozí (Štěstí, láska, čokoláda a Nejšťastnější na světě), měly méně hrdinů a tudíž je lze přirovnat z čokoládové rakvičce. Snědeno hned a přímočaře. Tady je více kudrlinek, více sladkých zákoutí a je opravdu málo knih, u kterých ženská duše vyloženě mlsá.

Dům v ulici Naděje určitě otevřete vícekrát. Přistihla jsem se, že nemám chuť knihu schovat. Mám chuť, ač už jí mám přečtenou, se k ní neustále vracet. Náhodně číst části příběhu a zasnít se. Najít moudro, které je mezi řádky skryto a které zrovna v tuto chvíli promluví právě ke mne.

O autorce
Menna van Praag vystudovala Oxfordskou univerzitu, pracuje jako novinářka a miluje čokoládu. Jejím snem bylo stát se spisovatelkou a jako cíl si stanovila, že dřív než jí bude třicet, musí vydat první knihu. Deset let pilně psala, šest rukopisů jí různá nakladatelství odmítla, a tak se rozhodla, že vezme osud do svých rukou. Knihu Štěstí, láska, čokoláda napsala během dvou týdnů a sama ji vydala – stalo se to dva měsíce předtím, než oslavila třicáté narozeniny. O rok později podepsala smlouvu s nakladatelstvím Hay House a knížka byla postupně přeložena do 26 jazyků. Sen se jí vyplnil hlavně proto, že e nebála vykročit za ním sama, s odvahou a odhodláním, jak říká.

Největší inspirací Menny van Praag je její život s jeho vzestupy a pády, a možná proto jsou příběhy, které píše, tak oblíbené čtenáři po celém světě. V nakladatelství Synergie již vyšla kniha Štěstí, láska, čokoláda a její pokračování Nejšťastnější na světě.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2016, www.synergiepublishing.com

Dnes je Pondělí 15.10.2018
Dnes má svátek: Tereza