Středa 12. 12.

Sněhové přeháňky
1°C /-2°C
Čtvrtek 13. 12.

-1°C /-3°C

Než slehne rudý prach - recenze knihy
Asi tak třicet stran mi trvalo, než jsem plně vstřebala autorův styl, oklepala se z divnosti prostředí a mentality hlavního hrdiny. Cožpak o to, toho jsem časem začala i docela chápat, protože to okolí, ve kterém žil, práci, kterou dělal, to ani jinak dopadnout nemohlo, a naopak jsem ho začala obdivovat za to, že se dovedl ve svém prostředí naprosté džungle lidské i ekonomické, tak dobře pohybovat.

Nemá sice každý den posvícení a čtenář tu obsáhne celý jeho život i s koncem, který zanechá nezodpovězenou snad i nevyslovenou otázku – bylo to spravedlivé? A nyní snad vůbec nemám na mysli tu světskou spravedlnost nebo morální, ale takovou tu čistě společenskou. Došlo mi, že na jedné straně je nečestnost, díky které přežíváte, ale formou trestu a „spravedlnosti“ je snad ještě větší arogance a nečestnost.

Další z knih, která má takový konec, který vás šokuje, překvapí a zanechá dlouhé hodiny trvající dojem… a dlouhé dny probleskující vzpomínky na něj. Bravo, autor opravdu umí! A právem patří k těm nejlepším, i díky tomu, jaké odvahy je schopen – protože jestli jsem se nečemu nepřestávala divit po celou dobu četby, tak to byl fakt, že tohle vůbec spatřilo světlo světa.

Snad tématem, snad naladěním mi hodně připomněl knížku Abych přežila (Yeonmi Parková, Argo), ve které má čtenář pod kůží ten vzrušující, příjemně nepříjemný pocit, že nahlíží pod pokličku režimu a organizaci společnosti, které by rozhodně nechtěl být součástí. A diví se, že něco takového je vůbec možné.

O to zajímavější je potom sledovat osudy hlavních hrdinů i lidí kolem nich, jejich reakce a způsoby, jakými přežívají tak, aby se to co nejméně odrazilo na jejich smyslu života. A mnohdy se to nedaří, takové dílo se pak stává mistrnou přehlídkou deprivovaných a pokřivených charakterů, z nichž málokterý do podobné situace dospěl dobrovolně sám:

„Už jsem dost dlouho na tomhle světě, abych se nechal obalamutit takovým divadlem. Srdce mi dávno zkamenělo, to už žádný cit nerozhýbe, k projevům přívětivosti chovám pochyby ze zásady. Laskavost je nejprudším jedem tohoto světa, nejhezčí houby jsou smrtelné, za vlídným úsměvem se skrývá les ostrých čepelí, život ve své podstatě je prázdnota bez citu, rudý prach konce nezná a ti, kdo umírají předčasně, umírají proto, že se nepřizpůsobili.“

Cynický realismus

To je název z přebalu knihy, takhle má román z prostředí současné čínské společnosti, té lepší, honosnější, vypadat. Morálka je v prachu… roli hrají peníze a snaha přežít. A román vzbuzuje řadu otázek a nejvíce mne asi jako čtenáře vyděsilo, když jsem začala s hlavním hrdinou Wej Taem sympatizovat. Skrz naskrz mnou prostoupila jeho snaha přežít, najednou morálka byla zcela mimo mě, protože nebyla součástí toho nelidského tlaku na lidské přežití. Z ženského hlediska jsem ocenila náhled na ženy, jejich hodnotu a metody přežití v tomto prostředí právě pro ženy. Do téhle role se chcete dostat, ale jen do chvíle, než v ní skutečně jste. Naleštěné pozlátko, vydržovaná ozdoba bez hodnoty.

A z představy, že Než slehne rudý prach, je román ze současnosti, ve vás zůstane stejný pocit, jako například z Abych přežila. Síla a emotivní otisk, který z paměti léta nevyženete….

O autorovi: Mu-žung Süe-cchun, vlastním jménem Chao Čchün, se narodil v roce 1974 v Šan-thungu na severovýchodě Číny. Nekonvenční člověk, který se vymyká čínské kontrole a často píše své romány ve vícero variantách, aby unikl cenzuře. Žije v Honkongu a je komentátorem čínských událostí pro The New York Times. Napsal již šest podobných románů, které budí pozornost po celém světě právě variabilitou a syrovostí témat i zpracování.

Vydalo nakladatelství Argo, 2018, www.argo.cz

Dnes je Úterý 11.12.2018
Dnes má svátek: Dana