Pondělí 28. 5.

28°C /14°C
Úterý 29. 5.

29°C /15°C

Owen Marcus: Pochlap se! - recenze knihy
Owen Marcus se jako velmi osobitý a originální autor vydal po stopách pravých mužů. Odhaluje v této své knize to, že muži jsou nezralí, slabí a to jen proto, že nedostali na své cestě jasný směr, cíl, nedostali tu správnou vstupenku do světa pravých a dospělých mužů. No ani on nakonec takovou vstupenku neměl a musel ji kousek po kousku sám stvořit. A že to právě pro něj bylo mimořádně těžké. A o tom je tato kniha.

Asperger píše o emoční inteligenci?

Kniha je to od muže, který mimo jiné trpí Aspergerovým syndromem, což je vlastně nemoc, jež znemožňuje emoční prožívání a emoční inteligenci. Je potom s podivem, že právě takový muž dokázal dojít tam, kam je dnes. A napsat něco takového. Chtě nechtě, každý, kdo někdy četl cokoliv od průkopníka tohoto mužského hledání, Davida Deidy, musí uznat, že Deida píše hladivěji. Více hladce, více do srdce, čte se to samo. S touto knihou jsem měla trochu problém, protože mi text přišel zadrhávající se, tvrdý, pouze informační. Rozmazlena Deidovým měkkým stylem promlouvajícím do hloubi ženské duše jsem ale zatnula zuby a vydržela. Ono to jde nakonec… ale asi na straně sedmdesát při opravdovém pronikání do podstaty speciálního Marcusova programu Evoluční změna mi došlo, že tenhle zdánlivý „nedostatek“ může pro tuto knihu být obrovskou výhodou.

TOHLE je pro muže!

Deida píše možná svým způsobem víc pro ženy (ač o mužích), tady ten lehký nedostatek v podobě „ne moc rozdávajícího se srdce a milých slov“, je možná právě tím, co u této knihy udrží muže. Ona to je nakonec velice praktická kniha.
Ani slovo zbytečné. A když už nějaká emoce, je zcela na místě.

A taky protože má prostě pravdu.

„Staré modely už nějaký čas nefungují. Jedním z důvodů našeho kolektivního pocitu úzkosti je skutečnost, že nemáme žádný nový model, který bychom si vzali za svůj. Jsme jiní muži žijící v jiné době. Toužíme po hlubších vztazích se svými partnerkami, chceme práci, která nás bude víc naplňovat, chceme aktivněji vychovávat své děti a být užiteční svému okolí a světu. Chceme smysluplný život, který má cíl.“

Owen Marcus došel díky své cestě k tomu, že učí muže hledat sebe samé. Představuje tu svůj program, který nazval Evoluční změna a jeho klienti při něm zažívají, je zážitkový program. Mnohé z toho, o čem autor píše je jednoduše těžko slovy sdělitelné. Přesto se o to pokusil a opravdu si myslím, že jemu se povedlo oslovit muže.

No ano, v knize se Owen Marcus přiznává k tomu, jak ho zprvu Deidovy knihy iritovaly, ale postupně k nim pronikal a řekla bych, že úspěšně pojal jeho myšlenky a přepsal, přezkoumal a v teorii vyzkoušel je ryze v mužském vydání.

A budou z toho mít něco i ženy?

Ano, moc mne potěšilo, že není zapomínáno na ženy. Že vztahy jsou na jednom z prvních míst pro muže, že jsou důležité. Není to jen práce a kariéra a všechny ty mužné „práce“ a poslání na světě. Tím, že se muž naučí dělat opět věci, které ho bavily, ke kterým tíhne jeho srdce, se začne otvírat. A to jak své práci, tak vztahům. Svým způsobem je toto opravdu revoluční kniha, o uspokojení hladu, který muži mají a o neagresi vůči okolí a vůči ženám. O úctě ke stáří, k ženě, k emocím.

Protože třeba právě práce s emocemi je pro muže nesmírně náročná. Příběhy z dětství, traumata, všechno zatlačené pod povrch. Možná s touto knihou nevyřešíte své problémy, ale přinejmenším si je uvědomíte a zjistíte dvě věci.
Jste normální.
S tím, co máte, lze pracovat dál a lze vyléčit toho svého „vnitřního muže.“

A i jen tyto dvě věci jsou obrovským vkladem do života nejen muže, ale i do života jeho partnerky. Té především.

Owen Marcus vede mužské skupiny již téměř dvacet let a za tu dobu vytvořil jedinečný program, ve kterém mužům nabízí nástroje a dovednosti potřebné k tomu, aby se stali Pravými muži, přijali své silné stránky a žili naplno a s radostí. Na cestě za tímto snem musel čelit mnoha obtížím, například Aspergerovu syndromu, ADHD a dyslexii. Jeho touha pomáhat ostatním a objevovat nové cesty byla silnější. Nicméně trvalo dlouho, než pochopil, že nejprve musí být opravdu sám sebou, aby mohl stvořit a naplnit svůj život tak, jak si přeje. Během doby potkal celou spoustu úžasným mužů – mužů, kteří usilovali o to samé jako on. Začal tedy vést mužské skupiny a učit něco nového: jak být opravdu sám sebou.
Owen Marcus žije svůj sen v Severním Idahu v USA, kde se věnuje Rolfingu a práci s mužskými skupinami. www.owenmarcus.com

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2015, www.synergiepublishing.com

Dnes je Neděle 27.05.2018