Čtvrtek 24. 5.

24°C /13°C

Pema Chödrön: Žít s lehkostí - recenze knihy
Jestli si něčím můžeme být v životě opravdu jisti, tak tím, že je život nejistý. Tak právě toto téma si vzala buddhistická mniška Pema Chödrön a vybrala ze svého učení tři způsoby, jakými se s touto všeprostupující životní emocí poprat. Strach z budoucnosti, nejistota, neustále ztracená půda pod nohama – a lepší to nikdy nebude, to mi věřte. Takže jak si v těchto divokých vodách života vůbec nějak najít smysl a jistotu? Je to možné, když pochopíte živoucí a plodnou sílu právě té věčné nejistoty, která tvoří hnací motor života jako takového.

„Pomyšlení na to, že budu zanedlouho mrtev, je tím nejdůležitějším nástrojem, jaký jsem kdy poznal, k tomu, abych se snáze rozhodoval o velkých věcech v životě. Protože tváří v tvář smrti odpadne téměř všechno – veškerá vnější očekávání, veškerá pýcha, strach z nepříjemností či neúspěchu – a zůstane jen to, na čem opravdu záleží. Pomyšlení na to, že zemřeme, skýtá ten nejlepší způsob, jak neuvíznout v pasti myšlenky, že můžeme něco ztratit. Jsme totiž už docela nazí. A neexistuje sebemenší důvod, proč bychom se neměli řídit hlasem svého srdce.“

Toto je citace z knihy a zároveň slova, která autorka uvádí jakožto slova Steva Jobse ve chvíli, kdy mu lékaři zjistili rakovinu. A z velké míry vyjadřuje základ toho, že se zbavíme strachu z budoucnosti. Žít každý den jakoby byl poslední? Nejistota v životě a vědomí nejisté budoucnosti je právě hnacím motorem dějů života. Jeho krev v žilách.

Kabelkový formát, ale velký obsah

Není potřeba přečíst velké množství stránek, hned na začátku knihy pochopíte, že ona nejednoznačnost lidské existence je sice značně znejišťující prvek našich životů, ale také zdroj vývoje a posunu vpřed. Takže, jak se s tím porvat? Abych to tak shrnula, kniha Žít s lehkostí vás naučí neškodit sami sobě, uklidnit se v obtížných situacích, nabrat dech a pracovat s bolestí, která může přijít. Dýchat, pustit ji k sobě, aby mohla zase odejít a uvolnit prostor budoucnosti. Či alespoň tomu pocitu naděje. Autorka otvírá opravdu mnoho těžkých témat, staví sebe i příklady svých klientů nebo lidí, jejichž zkušenosti zprostředkovává, a potažmo i čtenáře samotné, často na místa v duši, která jsou bezútěšná a na kterých se jen těžko nadechujeme. Sama se mimo jiné přiznává, že trpí panickými ataky, zejména v noci.

Je to kniha, která potěší každého, kdo má slabost pro buddhismus, najdete tu mnoho metod, které z něj vychází, ale potěší i obyčejného touto vírou nepolíbeného člověka, protože když se nad tím selským rozumem zamyslíte, jsou to vlastně pravidla vycházející z čisté psychologie člověka. Jsou jen zabalená tak, že máte dojem, že s autorkou sedíte na příjemném místě, popíjíte čaj a ona vám vypráví.

O tom, jak se v životě přece jen cítit v bezpečí.

Pamatujte si, že bolest není konec cesty, stejně jako není koncem cesty ani radost. Vždy se vše přelévá, sem a tam… a tak pořád dokola. Osvojte si umění zůstat za všech okolností bdělý a naučte se pracovat s bolestí a intenzivně vnímat radost.

Pema Chörön je buddhistická mniška a žákyně Chögyama Trungpy rinpočeho, jednoho z nejvlivnějších buddhistických učitelů 20. století. V současné době působí jako představená a učitelka v klášteře Gampo Abbey na ostrově Cape Breton v kanadské provincii Nova Scotia, prvním tibetském klášteře určeném pro obyvatele Západu. Z mnoha inspirujících knih, které napsala, vyšly v nakladatelství Synergie například tituly Jak meditovat a Místa, která vás děsí.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, www.synergiepublishing.com

Dnes je Středa 23.05.2018
Dnes má svátek: Vladimír