Středa 24. 10.

10°C /8°C
Čtvrtek 25. 10.

Oblačno
13°C /6°C

Pozor, sůl! - recenze knihy
Kniha Pozor, sůl! je soubornou publikací tří nesmírně pečlivých autorů, kteří se vydali po stopách historie používání soli v kuchyni, po stopách účinku soli na lidský organismus až k perfektnímu rozkrývání potravinářského průmyslu, pro který je sůl obrovský zdroj zisku. A to nejen pro sůl samotnou, ale především pro až účinky, které na nás sůl má a činí nás na slaných jídlech závislými. A tím se živí kdejaká civilizační nemoc. Málokdo by třeba za cukrovkou hledal právě sůl.

Málokdo by za konzumací soli hledal třeba poruchy fungování našich hormonů. Vliv na oči, zrak, reprodukci? Na imunitu… Kolosální! Najednou jste v polovině knihy a všechno vám dává smysl. Najednou jste v polovině knihy a víte, že si už chcete dávat pozor na to, co jíte. Možná se i ohlédnete svým vlastním životem a zjistíte, že i za vašimi problémy může sůl stát. Osobně mě velmi oslovila část, která hovořila o otocích a o působení na psychiku, která se může stát i více přecitlivělou na počasí. U žen pak jistě hraje roli i menstruační cyklus, kde právě před počátkem jsme na sůl mimořádně citlivé, ačkoliv paradoxně právě po soli můžeme bažit kvůli nevyrovnané psychice. A před dešti můžeme být unavení, zcela přirozeně, ale o to více, když si tento stav přiživíme třeba pytlíkem chipsů.

A naprosto šokující jsou potom kapitoly, ve kterých se jako červená upozorňující nit táhne fakt, že sůl je velmi využívaná v potravinářském průmyslu a to je největší jeho nebezpečí. Ani tak si neničíme zdraví tou slánkou doma (i když jak kteří), ale spíše nám ho ničí jídla, ve kterých bychom sůl nečekali – třeba sladké sušenky, nadbytek soli obsahují i jídla pro děti, šunky, a samozřejmě solené pochutiny. A vůbec si to neuvědomujeme, protože tohle všechno je s námi už dlouhá staletí (přesto si na to náš organismus nezvykl, protože to ani nejde, sůl je prvek, který je podobný jako vápník, hořčík, cenné minerály, jejichž dlouhodobé předávkování tělu škodí).

Tak, a takhle to začalo:

„S nápadem na konzervování potravin prý přišel Napoleon, který stál také u rozvoje řepné rafinace. V roce 1975 potlačoval mohutné royalistické povstání a byl pověřen velením dělostřelectva. Brzy poté začal velet čtyřiceti tisícům branců z Paříže a okolí a uvědomil si obtížnost zásobování vojska ve vyjedené zemi. Vypsal soutěž na dodavatele trvanlivých zásob pro armádu, spojenou se zajímavou dotací. Roku 1809 jedli jeho vojáci u Vídně ještě ze sklenic, ale už následujícího roku je nahradily praktické kovové konzervy. Jídla byla silně solená, aby konzervy vydržely až do Moskvy. Za vynálezce a krále instantních polévek je považován Carl Heindrich Knorr z Heilbronnu, jehož slavný Erbswurst, hrachovka s vuřtem, vstoupil na trh roku 1870. I ten byl slaný. Už v roce 1886 ovšem nabízel první dehydrovanou polévku z hrachu a fazolí Knorrův souputník, švýcarský mlynář Julius Maggi, který svůj vynález propagoval výhodou zrychlení přípravy jídla, „dostatečnou výživovou hodnotou a nízkou cenou“. Sůl byla i v ní.“….

… a takhle to tak nějak začalo ve velkém. A dnes jsme v plném vleku… a je jen na nás, zda-li se pokusíme vystoupit. Autoři v knize také doporučují několik cest, návrhů, Miroslav Légl dokonce na toto téma sepsal svou knihu a kuchařku, kde je několik stovek receptů bez použití soli a kterou mohu s čistým srdcem nadšeně doporučit. Na druhou stranu soli nedělají jen negativní reklamu, ona má výborné léčivé vlastnosti na lidský organismus. Hojí kůži, potlačuje záněty a blahodárně působí i na plíce ve formě slaností nasyceného vzduchu. Ale netřeba se konzervovat solí zevnitř. To je největší zlo, které nám toto bílé zlato může poskytnout.

Sama ho nepovažuji za jed, ale za zlato, a podle toho s ním musíme zacházet. Zlato také nebudeme jíst, ale budeme si ho cenit a používat tam, kde je nám ku prospěchu.

O autorech

MUDr. Josef Jonáš a Jiří Kuchař společně napsali knihy Zdraví v ohrožení – Hořká pravda o sladkém cukru a její volné pokračování Tak chutná štěstí, bestsellery Svět přírodních antibiotik, Zdravé střevo a Tvoje strava je tvůj osud. Miroslav Légl je autorem průkopnických knih Vaříme bez soli a Mezinárodní kuchyně bez soli a jiné chemie. S jejich články a příspěvky se můžete pravidelně setkávat v měsíčníků Regenerace.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2016, www.eminent.cz

Dnes je Úterý 23.10.2018
Dnes má svátek: Teodor