Úterý 22. 5.

Středa 23. 5.

24°C /14°C

recenze knihy: Benjamin Kuras: Jak zabít civilizaci
Dovedete si představit, že čtete knihu, u které si nevědomky rvete vlasy? Neumím si vysvětlit, proč jsem nad touto knihou strávila kus odpoledne vcelku v dobrém počátečním stavu a po dočtení jsem vypadala jako rozcuchaná čarodějnice s vlasy ve stavu po elektrickém šoku.

Historie není moje hobby, snad proto jsem utrpěla šok
Nejsem dějepisec, snad proto pro mě historie, pojatá tímto způsobem způsobila opravdu otřes. Potácela jsem se od pocitu, že TOHLE by se mělo učit na školách k pocitu, že tohle snad nemůže být pravda a jde o nějakou podivnou literaturu. Ale autor mě přesvědčil, protože se velice snažil se pečlivě zabývat historií, chvílemi, kdy civilizace padají… A snažil se odvrátit se od emocí, kterými to ale se mnou opravdu vřelo.

Kde zůstal rozum?
Byla moje nejčastější otázka nad těmito stránkami. Faktem ale je, že komu zůstal rozum, tak pro ta správná rozhodnutí nejen pro svůj vlastní život, ale i pro ten celosvětový, stačí mít jen úctu ke svým předkům.
To nemáme ani my, ani ti, kdož nás nyní ohrožují. Proč nejsou podobně agresivní uspořádání a zákony ihned vykázány? Proč nejsou postaveny mimo zákon mírumilovných národů? Děsilo mě to, že Francie nebo Velká Británie přijala některé ze zákonů šária… vpravila je do své země a … nejděsivější je pak fakt, že v této části knihy v podstatě Benjamin Kuras předvídá to, co se následně v listopadu stalo. A to kniha vyšla o dva měsíce dříve – a navíc ve druhém vydání s několikaletým odstupem. Historie je nejlepší učitelka, nic naplat.
Tady se díváme ale i jinam, než do evropských historických knih…

Útržky zmanipulovaných informací v médiích mají pramalou informační hodnotu. Do hluboké historie islámských zemí se ponoří jen málokdo. Pan Kuras to udělal. Historie islámu, logicky a podrobně rozebraná psychologie tamních lidí vás potom nepřekvapí. Lituju tamní lidi, lituju každého, kdo se do této země narodil. Nedokážu si ani v nejhorších snech představit, že bych byla tamní žena. Nebo dítě. Je to taková síla, že nelze pochybovat ani o pokřivení psychiky těch, kteří se byť částečně vzpouzí. Pokud tedy svůj vzdor vůbec přežijí, budou dříve či později zmrzačeni na těle či na duši.

Autor navrhuje řešení
Benjamin Kuras navrhuje řešení pro současnou situaci, která je krůček od katastrofy. Jsou to řešení bolestivá, leč mírumilovná. Ale… je tu také něco, o čem v knize jen opatrně spekuluje. Zájmy vyšších mocností. Jakou roli hraje USA v téhle podivné hře o Evropu? Tady už se trochu odklání od pečlivých zdrojů, historie a psychologie, a začíná spekulace. Vzhledem k tomu, jak se kniha s každým měsícem stává více a více prognostická, bych si jeho názory nechala někde vzadu v hlavě jako výstražné světýlko.
Nerada bych, aby se splnili… ale…

Mimořádně pečlivě zpracovaná kniha o historii nejen mizejících civilizací, ale také té naší, která je jen krůček od svého zániku z důvodů, jež lze v historii dohledat. A dohledají je ve vlastních prožitcích i dnešní generace, to je na tom to nejvíc k vzteku.

Benjamin Kuras se narodil ve Zlíně, byl krátce pražský rozhlasový redaktor (1968), od října 1968 se stal obyvatelem Londýna a český redaktor BBC a od roku 1975 oficiálně britský občan. Autor patnácti anglických divadelních a rozhlasových her, které se hrály v šesti zemích.
Od roku 1990 přispívá do českých periodik jako jsou Respekt, Bajt, Český deník, Týden, Lidové noviny, Profit, Marianne, MF Dnes, Právo. V nakladatelstvích Eminent, Baronet, Linde, Evropský literární klub, Totobia a G+G vydal množství českých i anglických knih, např. Žít všemi údy, Jak přežít padouchy, Tao sexu, Pryč s prašivkami, Deník viruse aidsu, Antonín a František jsou naživu, Nebýt Golema a mnoho dalších…
Vydalo nakladatelství Eminent, II. vydání, 2015, www.eminent.cz

autor recenze: Renata Petříčková

Dnes je Pondělí 21.05.2018