Sobota 20. 10.

Oblačno
15°C /7°C
Neděle 21. 10.

12°C /4°C

Sara Gruenová: Na břehu jezera - recenze knihy
Na tuhle knihu si rezervujte celý den. Ideální na takové to líné odpoledne, líný víkend nebo na den, kdy vám doma zrovna vypnou elektriku a vy máte jako na potvoru dovolenou. Sara Gruenová napsala další bestseller. Na břehu jezera je takový hluboce lidský, trošku temný svými reáliemi, syrový a přitom nesmírně něžný román, který se vám vryje hluboko do srdce. Vlastně se v něm nic moc neděje… je to lehce komorní příběh několika lidí a vzájemně propletených osudů, ale v jednotlivých událostech, které se možná zdají tak malicherné, protože se odehrávají na břehu lochnesského jezera v hostinci, který je bohem zapomenutý… se můžete poznat i vy sami. Nebo v tom hraje možná roli nejen drsná všudy přítomná skotská příroda, ale také mentalita tamějších lidí. Mají v sobě něco dobrého, ale jejich přízeň a lásku si musíte zasloužit.

„Rhona nám za zarputilého mlčení naservírovala snídani a jinak nás úplně ignorovala. Napadlo mě, jestli to není manželka starého pána, který hned první den prozradil naše falešné krytí. I kdyby ne, zjevně námi pohrdala stejně důkladně jako on.

Byla velmi stará, čemuž nasvědčoval i hrb na zádech a křivé nohy. Měla bílé vlasy, černé oblečení a šedivou pleť. Páchla po vlhké vlně a octu a já měla dojem, že její obličej nikdy neopouští kyselý výraz. Na horním rtu a bradě jí rašily řídké vousy a obličej měla zbrázděný tak hlubokými vráskami, že jí z očí pod těžkými víčky zbyly jen úzké škvíry. Přesto jsem v nich občas zahlédla záblesk pronikavě modré barvy – většinou zrovna ve chvílích, kdy jsem se snažila zaplašit vzpomínku na Angusovo objetí, trápila se přemítáním o Anniných bratrech nebo se divila, jak se v mém mozku mohou vedle sebe rodit tak neslučitelné myšlenky.“

Víc a víc se nořila Maddie do života tolik odlišného od toho, který žila se svým manželem. Zlatá klec, která se jí stávala nejen těsnější, ale i plnou trnů a utahující se oprátky kolem její duše. Drsné prostředí, válka, nálety, jídlo na příděl, ale snad i obecné pohrdání je tu cítit na každé stránce. Dokonalé prostředí pro další vývoj hlavních postav. Pro nacházení ryzích charakterů pro tyto lidi. Každý je jiný, každý skrývá nějaký diamant. Ať už úplně černý a zkažený nebo naopak úžasný. Některé postavy se hroutí na samé dno a scény, které v knize jsou, jsou neuvěřitelně syrové a vlastně podobné těm, které můžeme zažít ve svých vlastních životech. Násilí, lži, alkohol, zneužívání léků, temné stránky člověka, se nemění, jen se opakují v kulisách, které můžeme v jakékoliv době zažívat. Na druhé straně zlaté srdce tady taky je, a užijete si ho dosytosti. A ta malá špetka ryzí, krásné a vkusné erotiky!

Autorka udržela báječný lehký styl, střídavě zaplouvá do dějových linií, které výrazně mění úhly pohledu na věc, do vzpomínek jednotlivých postav, navíc tu jistou roli hraje i něco lehounce mystického. Mystického tak, že je to i uvěřitelné. Příběh i přesto zůstává pevně oběma nohama na zemi. Bez dechu dojdete až k překvapivému konci? I když překvapivému? Ono vlastně všechno jinak dopadnout nemohlo.

A zatoužila jsem zůstat Na břehu jezera ještě delší dobu…

O autorce

Sara Gruenová (nar. 1969) je americká spisovatelka kanadského původu. Na svém autorském kontě má celkem čtyři romány. Třetí z nich, poprvé vydaný v roce 2006, se stal mezinárodním bestsellerem a pod názvem Voda pro slony vyšel i v češtině. V roce 2011 se dočkal filmové adaptace. Její knihy byly přeloženy celkem do čtyřiačtyřiceti jazyků a na celém světě se jich prodalo přes deset milionů výtisků. Spisovatelka žije v Severní Karolíně s manželem, třemi syny, spoustou koček, psů, koní a ptáků a nejmlsnější kozou na světě.
Vydalo nakladatelství Argo, 2016, www.argo.cz

Dnes je Pátek 19.10.2018
Dnes má svátek: Michaela