Čtvrtek 24. 5.

24°C /13°C

Správné otázky - recenze knihy
Existuje jen deset správných otázek, které když si položíte, tak naprosto přesně víte, kam směřovat svůj život. Deset jednoduchých otázek, které kdyby visely někde v čekárně u psychologa, patrně by se do ordinace už nikdo nedostal. Všichni by měli jasno hned. Ještě nikdy jsem toto o žádné knize neřekla, snad jen ty, které jsou psychologicky orientované (a trošku odkloněné od andělů) od Doreen Virtue se trošku přibližují pocitu jedinečnosti, který jsem zažívala při čtení Správných otázek.

Nemám ráda ty knihy, které tvrdí, že svůj život držíme ve svých rukou apod… Je to až přílišná utopie a jsem prostě skeptik. Takové knihy mě často až rozčilují, protože musí neskutečně zabolet a poškodit duši těch, kteří za své neštěstí prostě nemohou. Nebo platí za vypočítavost druhých. Když se podíváte kolem sebe, jistě několik takových příkladů, kdy ani kdyby se dotyčný zbláznil, tak by nic na své situaci nezměnil. A na tyto knihy se dívám tak trochu skrz prsty, protože osud často umí měnit i ty nejlepší záměry a přání z hluboké lásky. Ne, život není spravedlivý.

A tak jsem byla zvědavá, jak se s tímto tématem autorka popere a jestli mě zase namíchne, nebo tomu tentokrát bude jinak. Debbie Ford byla jednou z průkopnic (snad společně s Louise L. Hay nebo Elisabeth Haich – tedy ty, které jsou u nás asi nejznámější) těchto témat a kniha Správné otázky je snad souborem toho nejlepšího, k čemu tato autorka po těch dlouhých letech došla. To mne překvapilo, stejně jako smutný fakt, že o ní už můžeme mluvit pouze v minulém čase. O to více jsem si ale s každou další stránkou této knihy vážila každého slova, které jsem četla.

Kniha je skvěle přeložená, je čtivá a zachovává si obrovskou nadupanou energii, která vám nedovolí od ní odejít. A také má tu logiku, psychologickou logiku, kterou uvítá váš rozum a která souzní i s duší člověka. Ne, tohle není ezoterika ani nic duchovního, tohle je čistá logická psychologie.

Kniha je pro skeptiky to pravé!

Doporučím tuto knihu opravdu každému, protože v ní nenajdete snad zbla duchovního nebo ezoterického, ale čím dál víc jsem měla pocit, že autorka staví na logické, čisté psychologii, kterou v sobě navíc všichni máme. Pomáhá nám rozeznávat myšlenky, emoce a směřovat se správnými směry. Udává zacílení a dodává nám sílu v oblastech, KTERÉ ZMĚNIT MŮŽEME. Líbí se mi, že se nestaví za své myšlenky jako za jedině možné dogma. A když vám osud vypráší kožich, nemusí to opravdu vždy být vaše vina. Někdy se to prostě stane. Ale co máme ve svých rukou, to můžeme plně ovlivnit. A pak před takovou nepřízní osudu stát s čistým štítem, s čistou duší, protože jsme udělali všechno, co bylo v našich silách. Jen osud tomu chtěl jinak…. Rozeznáme co nás živí, co nás dusí, jak minulá rozhodnutí ovlivnila současnost. A jak tedy lépe dělat současná rozhodnutí, aby se nám vylepšila budoucnost, rozeznáme i to, co nás stahuje dolů. Srozumitelně pochopíme, kde cítit své odpovědi, jaké otázky si klást, jak živit oheň svého života, jak pečovat možná i o toho, kdo ten oheň už nemá sílu sám zažehnout. Autorka načíná mnoho různých témat a každý si tady určitě najde to své.

Na druhou stranu v následující ukázce uvidíme i kus své zodpovědnosti za pošlapané štěstí?

Ukázka:

Jim Rohn, autor knihy Five Major Pieces to the Life Puzzle, říká: „Životní krach není jedinou kataklyzmatickou událostí. Neodehraje se přes noc. Životní krach je nevyhnutelným výsledkem řady chybných úsudků a mnoha špatných voleb. Jednoduše řečeno, životní krach není nic víc než hrstka chyb, které opakujeme den za dnem.“ Proč si tedy tolik z nás není svých každodenních špatných rozhodnutí vědomo? Proč se den za dnem chováme stále stejně, i když nám to už dávno nijak neprospívá? Protože, jak říká Jim Rohn, „chvilkové potěšení vítězí nad vědomím dlouhodobých důsledků našich činů“.
Ano, člověk si dokáže dlouhodobě nalhávat, že jde správnou cestou, ale někde uvnitř sebe cítí, že to tak není. Autorka právě tohoto vnitřního škodiče umí rozeznat, umí nám ho popsat, ukázat na něj prstem! Ne, tato kniha opravdu není čajový dýchánek – ale umí si pořádně posvítit na své čtenáře.

A oddechnete si. Sejme z vás obrovskou tíži, tím jsem si jistá.

Debbie Ford byla mimořádně uznávanou odbornicí a průkopnicí v oblasti sebe rozvoje a autorkou mnoha knih, které se věnovaly hledání těch odvrácených tváří lidské psychiky a duše a hledajících cestu zpět. Její kniha The Dark Side of the Light Chasers (1998) se stala bestsellerem a od té doby se věnovala také workshopům, vyučování svých teorií a byla častým hostem ve známých televizích pořadech (např. u Oprah, Good morning America, Larry King live apod). Ve svých knihách prokázala mimořádný talent nahlížet pod skořápku problémů a pod masky lidí, hledat vnitřní pravdu. Odkaz její práce žije dál v jejím Ford Institutu, ve kterém v Debiině práci a poslání pokračují její následovatelé.

Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, www.synergiepublishing.com, 2016

Dnes je Středa 23.05.2018
Dnes má svátek: Vladimír