Sobota 26. 5.

24°C /11°C

Vladimír Kafka: Život naživo - recenze knihy
Palčivou otázku jsem si u knihy pokládala a velice se styděla za to, že neumím žít. Že svému žití překážím. Je to čtení, které vás syrovým a účinným způsobem probudí z letargie, z beznaděje, protože uvidíte, že život opravdu funguje a že nám plnými hrstmi hází, dává, bere a že je jen na nás, abychom ho vzali do náručí a pořádně polaskali. Vzali si z něj to, co souzní s naším srdcem, s naší vnitřní morálkou.

Rozeznáte, co je důležité?

Je to asi nejdůležitější umění na světě. Rozeznat, kdy máme osud nechat pracovat sám a příliš se mu nemotat do řemesla, a vědět, kdy naopak a kde máme zabrat, abychom mu pomohly tu káru vláčet účinněji. Vladimír Kafka je asi první autor, který mne oslovil naprosto bez pochyb. Nebylo nic, s čím bych s ním nesouhlasila.

Není to pouze teoretik

Co jsem na této knize nejvíce ocenila, byl fakt, čím autor prošel. Amputace nohy mu změnila život nejen fyzicky, ale umožnila mu stát se jiným člověkem i po duševní stránce. O svých proměnách, o rozhovorech se smrtí, které se často se svými klienty dotýká, o svých zážitcích, hlubokých uvědoměních, o tom všem je tato kniha, kterou lze číst pouze se zatajeným dechem. Vtipně, strhujícím způsobem a přitom tak lidsky a hladivě.

Mimořádně silná kniha plná lidských osudů a hluboké moudrosti člověka, který už za sebou má nejednu nepěknou zkušenost, ale dokázal z nich dostat to dobré. Strach. Jak překonat strach a nepřízeň osudu – to je podtitul této knihy a to bylo i to, proč jsem knihu otevřela. Našla jsem tu pochopení svého strachu, našla jsem tu důvody, proč má často navrch. A také, jaká je jeho pravá tvář.

„Se strachem je to obdobné. Přiblíží se a napadne nás pouze tehdy, když mu uvěříme. Strach je myšlená konstrukce, kterou odstraníme jen změnou myšlení, jinak vzniknou ošklivé patvary, které deformují lásku. V dnešní době je to však téměř nadlidský úkol. Každý z nás prožívá pochopitelně občas strach. To je zcela přirozená věc. Kdyby tomu tak nebylo, naše schopnost tvořit z lásky by ztratila na síle. Odpor strachu proti lásce je důležitý, protože ji v podstatě umocňuje, ale strach by neměl sílit v otevřenou nenávist a agresivitu. Důležité při přeměně strachu je, jak na tento strach zareagujeme. Jestliže nás ohrožuje častěji, je nutné ho nejprve pojmenovat a přimět jej k tomu, aby existoval. Je to jisté přiznání si něčeho. Teprve potom je možné tuto falešnou „realitu“ strachu s novým úmyslem proměnit. Strach, bolest i nemoci nám velmi často pomáhají dostat se do hloubi sebe. Při této cestě strachem poznáváme opravdovou a skutečnou vnitřní sílu ve svém srdci se stejnou intenzitou, jak tomu bývá ve stavu vrcholné a opravdové lásky.“

Autor má obrovský vypravěčský dar

Je tu množství témat, zdánlivě nesourodých, ale ve skutečnosti mistrně propojených, protože právě tak funguje život. Je úplně o všem a my musíme pochopit jeho souvislosti a tak ho brát… Jinak se v něm budeme jenom zmateně zmítat. „Pokud někdy přichází nespokojenost, vzpomenu si na své sny o životě a tužby žít v lásce, které jsem si stanovil v nemocnici, a ihned se cítím lépe.“ To je jedna z nezapomenutelných vět v knize. Věřím, že každý čtenář si takových vět najde v Životě naživo mnohem víc. Pokaždé takovou, která ho osloví, která mu vnukne myšlenku nebo řešení problému, který právě ve své hlavě převaluje. Je to jedna z těch knih, které může otevřít náhodně na jakékoliv straně a vždy vám poradí. Nevím, jak to autor dokázal, snad jeho talent, snad jeho dar od Boha, snad jeho nesmírná citlivost kombinovaná s nohama pevně usazenýma na zemi (byť je ta noha jenom jedna), ale tohle je čtení, které s otevřeným srdcem doporučíte nejlepšímu příteli, který bude v nouzi.

Vladimír Kafka se narodil v roce 1963 v Praze, kde dnes bydlí a pracuje. Absolvoval Akademii výtvarných umění v intermediálním ateliéru prof. Milana Knížáka a svoje díla vystavoval v řadě předních galeriích u nás i za hranicemi. V 80. letech minulého století byl spoluzakladatelem legendárních výtvarných Konfrontací na Svárově a výrazně se podílel na tvorbě české umělecké scény devadesátých let.

Od roku 1994 se aktivně věnuje především lidem s onkologickými chorobami a dalšími závažnými zdravotními problémy. Pořádá přednášky a semináře po celé republice, které jsou převážně zaměřeny na vnitřní podstatu člověka a důsledky jeho rozhodnutí. Jeho názory jsou publikovány v tisku, rozhlase a televizi. Spolupodílel se na vzniku knihy Rok 2012 – šance pro každého, která vzbudila velkou pozornost. Její úspěch se stal impulsem k sepsání díla Minulost je mrtvá, život začal právě teď. Knihu Život naživo napsal na základě svých dlouholetých zkušeností s onkologicky nemocnými pacienty a jejich životními osudy. Popisuje v ní, jak lze prožít smrt zaživa, utkat se sám se sebou a posunout svoje vědomí na vyšší stupeň. Přibližuje autentické příběhy lidé, kterých byl osobně aktivně přítomen. V jeho podání se tak mohou stát inspirací pro ty, kteří se ocitli v podobně náročné životní situaci.

Vydalo nakladatelství Eminent, 2015, www.eminent.cz

Dnes je Čtvrtek 24.05.2018
Dnes má svátek: Jana